Για ένα πουκάμισο αδειανό, για μιαν Ελένη;
Έχω την εντύπωση πως το πολυθρύλητο δημόσιο πανεπιστήμιο έχει ιδιωτικοποιηθεί προ πολλού μόνο που κανείς δεν το μαρτυρεί.Όταν οι μαθητές της σχολής κινηματογραφού στη Θεσσαλονίκη (πέρισυ και κατά πάσα πιθανότητα και φέτος) διδάσκονται το μάθημα του μοντάζ με τη χρήση διαφανειών δεν θα σπεύσουν στους υπολογιστές των ιδιωτικών ΙΕΚ για να το μάθουν;
Όταν οι περισσότεροι διδάσκοντες (και δυστυχώς αυτό αφορά και τις χαμηλότερες βαθμίδες δημόσιας εκπαίδευσης) έχουν προ πολλού γυρίσει την πλάτη στην αίθουσα διδασκαλίας και αλλού ψάχνουν να βρούν την έμπνευση, την αυτοεπιβεβαίωση, τη χαρά της δημιουργίας και ακόμη περισσότερο τα λεφτά, για ποια δημόσια εκπαίδευση μιλάμε;
Όταν πολλοί φοιτητές προτιμούν από τα μαθήματα τις καταλήψεις αρκεί να μη χαθεί η εξεταστική περίοδος, για ποια δημόσια εκπαίδευση μιλάμε;
Όταν οι μεταρρυθμιστές σείουν τα λάβαρα της ανταγωνιστικότητας στη ζούγκλα της παγκοσμιοποίησης και οι αντιμεταρρυθμιστές επαναεπιβεβαιώνουν τον αιώνιο όρκο τους σ' ένα έωλο, δημόσιο κατ' επίφασιν πανεπιστήμιο, πώς η μεν σαστισμένη κοινή γνώμη δεν θα θελήσει να γίνει ανταγωνιστική με μια συνταγματική ρύθμιση(!), οι δε τρομαγμένοι φοιτητές δεν θα υπερασπιστούν μέχρι τελευταίας ρανίδος αίματος τα κεκτήμενα, κίβδηλα και αυτά, βεβαίως το νιώθουν, αλλά από πού αλλού να πιαστούν μήπως και περισωθούν σ' έναν άγριο και αφιλόξενο κόσμο;
Όταν όλοι μας και ιδιαίτερα οι νέοι έχουμε διδαχθεί και αποδεχθεί το πρόταγμα "η επιτυχία αγιάζει τα μέσα" σε μια αφασική κοινωνία, πως άραγε να ανθίσει ένας δημοκρατικός διάλογος στο πανεπιστήμιο και την κοινωνία για το δημόσιο πανεπιστήμιο του μέλλοντος μας, τη στιγμή μάλιστα που ιδιωτικοποιούνται τα πάντα και οι λίγοι και τρανοί κοιτάζουν πως θα υπερδιπλασιάσουν τα κέρδη και τα προνόμια τους και οι πολλοί αγωνιούν να επιβιώσουν όπως-όπως και άντε να υφαρπάξουν μερικά ευρώ παραπάνω για να απολαύσουν ακόμη περισσότερο ως απερίσπαστοι καταναλωτές το παραμύθι της ανάπτυξης και της ευημερίας;
check:
μια συζήτηση με θέμα: Μα είναι ηλίθιο το "φοιτητικό κίνημα"
Πρέπει να είσαι η αλλαγή που επαγγέλλεσαι
για το πανεπιστήμιο
4 Comments:
Κατ' αρχήν θα έπρεπε να διασφαλίσουμε
α) τη δυνατότητα να σπουδάσεις ανεξάρτητα από τις οικονομικές σου δυνατότητες
β)τη διάχυση της κριτικής γνώσης
γ)την απόκτηση γνώσεων ανεξάρτητα από το επάγγελμα που (θα) ακολουθείς
Αν το ίδρυμα που θα τα διασφαλίζει αυτά θα είναι ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ έρχεται μετά -και, βέβαια, ΝΠΙΔ δεν σημαίνει ιδιωτικό με την έννοια που του δίνει η αγορά...
Ο εαυτος, ανικητος και εγωϊστης με γονιδιακα επιχειρηματα, μεταξυ των ακρων που ανεφερες διαλεγει το μεσαιο χωρο...
Γιατι, δημοσιο και ιδιωτικο, το Πανεπιστημιο βασιζεται στον ερωτα της γνωσης. Κι ο ερωτας της γνωσης δε μετριεται με επαγγελματικα προγαμιαια συμβολαια....
Αγαπητέ Λαμπρο,
νομίζω πως καιρός είναι η αριστερά να απαλλαγεί από το μύθο των ίσων ευκαιριών και μάλιστα σε μια εποχή αυξανόμενης εμπορευματοποίησης της γνώσης και "νεο-προλεταριοποίησης", για περισσότερα παραπέμπω στο βιβλίο του Κρίστοφερ Λας "Η εξέγερση των ελίτ και η προδοσία της δημοκρατίας" και ειδικότερα στο κεφάλαιο "Οι ευκαιρίες στη Γη της Επαγγελίας, Κοινωνική κοινωνικότητα ή εκδημοκρατισμός της δεξιότητας;". Όσον αφορά την "κριτική γνώση" αντιγράφω την ελληνίστρια Ζακλίν ντε Ρομιγύ "Το να μάθεις να σκέφτεσαι, να είσαι ακριβής, να ζυγίζεις τις λέξεις σου, να ακούς τον άλλον, σημαίνει να είσαι ικανός να διαλέγεσαι και είναι το μόνο μέσο για να αναχαιτισθεί η τρομακτική βία που αυξάνεται γύρω μας. Ο λόγος είναι η έπαλξη κατά της κτηνωδίας." Αυτό είναι πρωταρχικό, όμως οι πυρήνες καλλιέργειας του τείνουν προς εξαφάνιση. Το δε παράδοξο είναι πως σήμερα που η άμεση, ταχύτατη και ελεύθερη πρόσβαση στις ηλεκτρονικές "βιβλιοθήκες" της δυτικής κουλτούρας προς το παρόν δεν φαίνεται να οδηγεί στον εκδημοκρατισμό της αλλά στην αύξηση της "μη κουλτούρας" που λέει και η Ρομιγύ.
Αγαπητέ goa,
ο έρωτας της γνώσης έντός και εκτός Πανεπιστημίου σώζει ολίγους εκλεκτούς, παντού και πάντα.
Η "κινητικότητα" γράφτηκε ως "κοινωνικότητα". Συγγνώμη. Μάλλον δεν με πάει ο εν λόγω όρος τώρα τελευταία.
Post a Comment
<< Home