Saturday, January 20, 2007

Γιατί η αισιοδοξία τους δεν είναι μεταδοτική;


οι ενστάσεις μιας αδαούς διαβάζοντας τα αισιόδοξα μηνύματα 16 επιστημόνων στην "Ελευθεροτυπία".

1.Δεν ακούγεται λίγο παλιομοδίτικη η απόψη ότι ο επιστημονικός διαφωτισμός θα επιφέρει το τελειωτικό πλήγμα στις ανθρώπινες θρησκείες και προκαταλήψεις?
Κάγχαζα κάθε φορά που έβλεπα μιναρέδες εξοπλισμένους με αλεξικέραυνα κι όμως, κι όμως....

2.Η ολοκληρωτική θεραπευτική τεχνική των ανθρωπίνων διανοητικών αδυναμιών στις υπηρεσίες μας. Λοιπόν; Όπως ομολογεί και ο ειδικός, ο "τέλειος άνθρωπος" υπό κατασκευή; Μα ποιός τον χρειάζεται, ποιός τον ονειρεύεται;

3.Αιωνόβιοι και παραγωγικοί, πάντα νέοι λοιπόν.
Και οι νέοι που θα έρθουν;

4."Το ηλιοκίνητο μέλλον είναι πιθανόν να επέλθει πριν από το 2050." Η μοναδική αισιόδοξη φωνή για τα κρίσιμα προβλήματα του γήινου χωριού.
Γιατί όμως οι πολλοί και ισχυροί μιλούν για υδρογόνο, πυρηνική ενέργεια, άντε και βιοκαύσιμα;

5.Μακάρι να βρεθεί σύντομα ριζική θεραπεία για την σχιζοφρένεια αλλά εμένα με ανησυχεί περισσότερο η αλματώδης αύξηση κατανάλωσης ψυχοφαρμάκων στις αναπτυγμένες χώρες και μάλιστα από εφήβους και παιδιά.

6. Τι να την κάνουμε την ερμηνεία όταν δεν έχουμε ύπνο; Όταν δεν προλαβαίνουμε να κοιμηθούμε και όταν χρειαζόμαστε χάπια για να κοιμηθούμε...

7.Λαμβάνοντας υπόψιν την εμπειρία του ευρωπαϊκού ολοκληρωτισμού του προηγούμενου αιώνα με την ευφυή αξιοποίηση των πλέον προωθημένων επιστημονικών τεχνικών σκέφτομαι πως ένα από τα πλέον σοβαρά προβλήματα δεν είναι η συγκρότηση ενός πολίτη καταρτισμένου για τις επιστημονικές εξελίξεις αλλά ενός επιστήμονα καταρτισμένου για τις κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις.
Και πως άραγε μπορεί να επιτευχθεί αυτό;
Και ακόμη παραπέρα μια κοινωνία πολιτών όχι απλώς καταρτισμένων αλλά με άποψη και λόγο για την επιστημονική έρευνα, τις κατευθύνσεις και τα αποτελέσματά της.
Πως άραγε και τι λένε οι επιστήμονες επ' αυτού;

8.Άραγε ποιες είναι οι "ειδικές γνώσεις που χρειάζονται τα παιδιά και θα ψαρεύουν μόνα τους με το άγγιγμα ενός κουμπιού"?
Είναι πράγματι "το στοιχείο εκείνο που εμποδίζει τη μόρφωση των παιδιών στις αναπτυσσόμενες χώρες η έλλειψη πρόσβασης στην τεχνολογία και στις επικοινωνίες"?

9.Παραπέμπω στο 1

10. Μια επιστήμη πανταχού παρούσα και τα πάντα πληρούσα είναι για μένα εξίσου απειλητική με το φάντασμα του θεού που μάχεται.

11. Λήψη αποφάσεων τεκμηριωμένων και αντικειμενικών (ακολουθώντας επιστημονικές τεχνικές) για το μέλλον της ανθρωπότητας μπρρ!!!
Είδατε που η επιστήμη μπορεί να υποκαταστήσει όχι μόνο τον θεό αλλά και την δημοκρατία ως η ασφαλέστερη οδός για την επίγεια σωτηρία?

12. Ευτυχώς η ευρωπαϊκή ήπειρος τουλάχιστον ως οικονομικώς αναπτυγμένη κινδυνεύει μόνο απο υπερπληθυσμό γερόντων.

13. Η επιστημονική απομάγευση του θανάτου δυστυχώς δεν παρέχει ούτε το υπαρξιακό κουράγιο στους θνητούς, ούτε παρηγοριά για τον θάνατο των αγαπημένων.
Κι εδώ που το καλοσκέφτομαι ευτυχώς.

14.Ίσως αυτό είναι αισιόδοξο τουλάχιστον για τους χιλιάδες άνεργους και ετεροαπασχολούμενους έλληνες πτυχιούχους μαθηματικούς.

15. Επειδή η βία κυριαρχεί στα media που μας τρέφουν( ως δημοσιογραφική και καλλιτεχνική "δημιουργία"), θα ήθελα να μάθω κάτι παραπάνω για τις "συστημικές εκείνες δυνάμεις" που εγγυώνται τη μείωση της βίας στο μέλλον. Μέχρι τότε παραμένω δύσπιστη απέναντι στο αισιόδοξο συμπέρασμα.
Άραγε τι λένε οι ιστορικοί;

16.Τέλος δεν μου χαρίζει ουδεμία αισιοδοξία η ασύλληπτη πλέον ικανότητα του παγκοσμιοποιημένου καπιταλισμού να στρατολογεί στο σύστημα τους ικανότερους νέους αδιακρίτως καταγωγής, παράδοσης και κουλτούρας από όλον τον πλανήτη αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες και υποσχόμενος πλούτη και δόξα στους στερημένους.

ΥΓ. Προσωπικά με γοητεύουν περισσότερο τα ερωτήματα που θέτει η επιστήμη από τις απαντήσεις που δίνει. Μόνο που σήμερα υποψιάζομαι βαθειά μέσα μου πως τα ερωτήματα θέτουν οι ισχυροί που τη συντηρούν κι αυτή ψάχνει στα πανάκριβα και καλά αποστειρωμένα εργαστήρια της τις απαντήσεις που χρειάζονται.

1 Comments:

At 5:54 PM, Anonymous Anonymous said...

Ακριβώς γι' αυτά (και κυρίως για το 7 που νομίζω πως είναι η καρδιά του προβλήματος), χρειάζεται μια παιδεία που να διαμορφώνει πολίτες. Ο εξωβελισμός των κλασσικών σπουδών επιφέρει το ακριβώς ανάποδο αποτέλεσμα και γι' αυτό μια οποιαδήποτε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση φρονώ πως θα έπρεπε να ξεκινά από εκεί

 

Post a Comment

<< Home